Kom på att jag glömde att berätta en sak om händelsen på jobbet för några dagar sen. Kvinnan gick ju mig verkligen på nerverna men jag höll skenet uppe. Vid ett tillfälle stod jag vid mitt skrivbord för att kolla upp ett pris och jag kastade en snabb blick på min handkräm från HTH. Jag tänkte att jag kanske borde gömma undan den då en snabb tanke slog mig; den här människan var förmodligen en sån som skulle fråga om hon fick låna. Jag tänkte att det skulle jag verkligen inte vilja göra, men avfärdade sen den tanken – så ohyfsad är väl inte en helt främmande människa? Så jag lät den stå framme.
Nej, jag hade förstås fel, kvinnan saknar tydligen all form av sans och förnuft! Hon närmade sig mitt skrivbord, la en blick på min handkräm och kläckte ur sig, med ett konstlat skratt i rösten: ”Åh, jag ser att du har HTH handkräm, jag tror jag tar lite av dig.” (Som tur var så sträckte hon sig inte efter tuben, då hade jag nog inte kunnat stoppa mig från att daska till hennes hand.) Jag blev helt kall inombords. Jag kunde inte förstå att jag hade haft så rätt om henne och jag kunde inte tro att hon sa det på det sätt hon gjorde. Jag tror jag tar lite av dig?! Som om det var hennes rättighet. Jag tänkte snabbt och sa med ett ansträngt leende ”nej, jag tror inte jag låter dig göra det, den var så dyr”. Hon påpekade att hon nog hade en tub i sin bil. Jaså? Om så var fallet, varför skulle hon behöva låna min? Kunde hon inte vänta 5 minuter tills hon satt i sin bil igen?
Man kan ju undra om hon sa som hon gjorde för att testa mig, men jag har svårt att se varför. För att se om jag har skinn på näsan, för att testa om man kan klampa över mig som butiksanställd hursomhelst? Jag vill inte veta. Jag är fortfarande förskräckt över att jag gissade så rätt men väldigt glad att jag inte föll under hennes tryck. Hon förtjänade inte att få låna nån jäkla handkräm från mig…
Daumn, såna där ”skämt” som inte riktigt är ett skämt… Varför i hela friden skulle du dela med dig av dina personliga tillgångar till en kund? Man kan ju börja jobba gratis också. Kanske åka hem och städa hos främmande folk, bara så där… bah!
Jennies senaste bloggpost: Oh me- oh mime
Eller hur! Håhå, så rolig man kan vara som kund! Jag skrattar så jag får magknip! Eller inte… XP Usch och tvi!
Men herregud, vad är det för fel på människor! Hur fasiken kan man bete sig på det där sättet. Jag brukar försöka tänka att de säkert har det skit hemma eller på annat sätt mår dåligt och att det är därför de beter sig så fräckt. Då kan jag iaf tro att de får vad de förtjänar nån annanstans.
Det kanske är lite elakt tänkt, men att gå runt och ta ut sina egna problem på oskyldiga människor är verkligen inte sjysst!
Sofias senaste bloggpost: Biverkning
Jag tycker inte att det är elakt tänkt. 🙂 Jag är glad att du är på min sida! ^__^
Vet inte vad hennes problem var, men det var otroligt påfrestande att vara i närheten av henne. Fick höra från en kollega sen som pratat en liten stund innan med henne och han kände likadant. Så det var nog med stor sannolikhet henne det var fel på. ^^;;;;
Ja, definitivt! Man ska lita på sina känslor i såna där fall, för de säger åt en vad som är rätt. Känner man obehag, då är det något som inte stämmer, även om man inte alltid kan sätta fingret på exakt vad det är.
Men det är verkligen konstigt att många verkar tro att de som jobbar inom serviceyrken inte är människor och kan behandlas hur som helst. Vad hände med vanlig hyfs liksom? Självklart behöver man ju inte vara superglad varenda gång man går in i en butik, men frågar man om hjälp då kan man väl förbanne mig vara något sånär hyfsad mot den som hjälper en.
Om jag skulle ha en egen butik då skulle jag kasta ut såna kunder. Kunden har inte alltid rätt och om de inte kan bete sig vettigt vill jag inte ha den personen som kund.
Okej, nu for jag iväg lite här, blev visst lite upprörd. 😉
Sofias senaste bloggpost: Biverkning
Det är så härligt att läsa dina kommentarer! Du påminner så mycket om mig själv! ^____^ Jag kan bli precis lika upprörd och spotta och fräsa över saker som gör mig sjukt irriterad.
Jag håller med dig till fullo, många verkar glömma att det är en människa de pratar med och inte bara en mindless drone.
Om du öppnar en butik får jag komma och jobba hos dig då? 😀 Helt sant är att kunden inte alltid har rätt. Läste en del intressanta saker om just det på nätet för en tid sedan. Kanske kan hitta de länkarna igen. 🙂
Haha, såklart! Och när det kommer en hemsk kund som ber dig hämta chefen så kommer jag och kastar ut personen. 😉
Sofias senaste bloggpost: Biverkning